Laitteistossa hyödynnettiin servotekniikkaa, joka korjasi virheitä takaisinkytkennän avulla.
Sovellettua sotatekniikkaa
Nudell ja samassa paikassa työskennellyt Ulrick saivat
ajatuksen käyttää samaa periaatetta bassokaiuttimessa.
He uskoivat, että näin saataisiin aikaan kaiutin, joka
toistaisi kuuloalueen alimpiin taajuuksiin asti, ja jonka
särö olisi pieni. Hän oli myös kiinnostunut elektroniikasta
ja kaiuttimista. nostalgista hifiä
Infinity Kappa 90 -kaiuttimet
Teksti Pekka Tuomela Kuvat Mauri Eronen ja Pekka Tuomela Mittaukset Aalto-yliopisto ja Mauri Eronen
Lajinsa
viimeisiä
Harva valmistaja aloittaa toimintansa
kaiuttimella, joka maksaa yhtä paljon kuin
uusi auto. Koulun jälkeen Nudell alkoi opiskella
ydinfysiikkaa Kalifornian arvostetuissa yliopistoissa
(Berkeley ja UCLA) ja suoritti maisterin tutkinnon. Tohtoriopintojensa loppuvaiheessa hän otti kesätyön
Hughes Research Laboratoryssa, jossa kehitettiin ensimmäistä laseria.
Tämän jälkeen hän sai lukuisia rahakkaita työtarjouksia. Vuonna 1978 esiteltiin IRS eli. Hän perusti 1960-luvun lopulla kaiutinvalmistaja Infinityn yhdessä John Ulrickin ja Cary Christien kanssa.
Nudell oli nuoresta asti harrastanut musiikkia muun
muassa käymällä oopperassa ja soittamalla klarinettia
orkesterissa. Valmistus oli
pienimuotoista, se perustui alihankintaan ja muutamaan
palkattuun työntekijään. Tilanne muuttui, kun elek
troniikka-alan tukkuliike Black and Strong tuli rahoittajaksi. Alakeskiäänet toistettiin perinteisten kartioelementtien avulla.
68
Runsaat puoli vuotta kestäneen kokeilun jälkeen kaiutin oli valmis. Kehittely vei yli kahden vuoden vapaaajat, mutta tulos palkitsi vaivan.
Muiden alueiden toistoon haluttiin yhtä hyvät elementit, ja sähköstaattinen periaate tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Muilla aloilla kun on huomattavasti paremmat ansaintamahdollisuudet. Olemassa olevat tuotteet eivät kuitenkaan täyttäneet vaatimuksia, ja siksi he kehittivät yhdessä RTR-yhtiön kanssa keskiäänisen ja diskantin, jotka olivat muodoltaan kapeita ja korkeita. Yhdistettynä sotilaskoneiden navigointilaitteisiin se mahdollisti huomattavasti tarkemmat
pommitukset, mikä taas vähensi yhdysvaltalaisten lentäjien tappioita Vietnamin sodassa. High endiä ei kuitenkaan unohdettu. Kerromme Infinityn noususta
maineeseen ja tutustumme Kappa 90
-malliin 1990-luvun lopulta, vähän ennen
merkin alasajon alkua.
JOSKUS on sanottu, että kaiuttimien kehitys on ollut hidasta, koska lahjakkaimmat kyvyt eivät hakeudu niiden
suunnitteluun. Hän lupasi myydä
kaiuttimia niin paljon kuin niitä ehditään valmistaa.
Pian osoittautui, että ostajia olisi ollut enemmänkin,
vaikka samalla hinnalla olisi saanut Volkswagen Kuplan.
Rahoittajan tukemana huipulle
Aluksi molemmat olivat edelleen päivätyössä, samoin
mukaan kolmanneksi pyydetty Christie. Tekijät olivat sen äänestä innoissaan, samoin läheisen hifimyymälän omistaja, jolle he esittelivät
Servo-Staticiksi nimettyä tuotetta. Tämä ei kuitenkaan
päde puhuttaessa amerikkalaisesta Arnie (Arnold) Nudellista. Se antoi mahdollisuuden hankkia kunnolliset toimitilat ja ryhtyä tekemään kaiuttimia päätoimisesti
vuonna 1968.
Mallistoa laajennettiin edullisempiin tuotteisiin, ja
myynti lisääntyi niin hyvin, että joinakin vuosina Infinity oli maan suurin kaiutinvalmistaja. Uudet työt veivät muun muassa laseretäisyysmittarin kehitystyöhön
Sen parin kumpikin puolisko koostui kahdesta 230 sentin korkuisesta pilarista.
Toisessa oli kuusi 12-tuumaista bassoa, joita ohjattiin liiketakaisinkytkennän avulla. Niiden alapuolella oli seuraavana tavanomaisempi Kappa-sarja. Kaikissa näissä oli värähtelevänä osana ohut kalvo, jonka pinnalla kulki edestakaisin foliojohdin. Diskantin
suodin sisältää ilmasydänkelan, muovieristeisen kondensaattorin ja metallikalvovastuksen. Nämäkään eivät olleet mitään halpatuotteita, vaan sarjan huippuna ollut RS
9 Kappa maksoi tuolloin noin 19 000 markkaa parilta.
Valtavirran kautta autokaiuttimiin
Infinityn perustajat jättivät yrityksen vähitellen. Tässä tapauksessa se oli erityisen tehokas, koska elementtirivit ulottuivat käytännössä lattiasta kattoon. Bassoja varten oli 1500 watin tehoinen vahvistin.
Toisessa pilarissa oli 12 magnetostaattista tasoelementtiä keskiäänille (EMIM) sekä 36 diskanttia (EMIT), 24
edessä ja 12 takana. Keskiluokan henkilöauto maksoi samaan aikaan tyypillisesti 100 000 markkaa.
IRS:ää pienemmille mutta samantyyppisille 1980-luvun
lopun malleille annettiin nimet kreikkalaisten aakkosten
mukaan Beta, Gamma ja Delta. Takalevyyn sijoitettu refleksiputki on läpimitaltaan kymmensenttinen, ja sen pää on
pyöristetty.
Kaksi kymmentuumaista bassoelementtiä ovat Ranskassa tehtyjä. Valinta on looginen, sillä Harman omisti
siihen aikaan Audaxin. nostalgista hifiä
Bassoelementit
ovat peräisin Harmankonserniin kuuluneelta
Audaxilta.
Infinity Reference Standard. Myös taaksepäin kapeneva muoto auttaa resonanssien hallinnassa. Se on vakuuttavan oloinen 40 kilon massoineen.
Kotelossa on aukollisia väliseiniä ja muita tukirakenteita. Jakotaajuus on melko alhaalla, joten on ymmärrettävää, että suodinkondensaattorit
ovat elkoja.
Perinteisten Infinity-mallien tapaan korkeat äänet
toistetaan magnetostaattisella elementillä. Lisäksi on kahden diodin muodostama ylikuormitussuoja. 1980-luvun lopulla sen hinta Suomessa oli noin 500 000 markkaa. Nudell
perusti Genesis Technologiesin vuonna 1991 ja kehitti
IRS:n pohjalta uuden huippukaiuttimen Genesis 1.1.
Harman alkoi ohjata mallistoa valtavirtaa kohti. Nähtävästi Harman halusi kotihifin alueella panostaa enemmän omistamiinsa Reveliin
ja JBL:ään. Nudell ymmärsi jo tuolloin, että huoneen ääntä värittävää vaikutusta
voidaan vähentää ratkaisevasti linjalähdeperiaatteen avulla. Joidenkin mielestä 1990-luvun Infinity-mallit Epsilon, Sigma,
Omega ja Renaissance ovat merkin viimeisiä klassikkoja.
Aktiiviset, design-henkiset linjalähdekaiuttimet Prelude ja Intermezzo tulivat markkinoille vielä 1990-luvun
lopulla, ja Kappa-sarjakin herätettiin henkiin. Keskialueen elementit olivat lisäksi takaa avoimia, ja dipolitoiminto vaimensi säteilyä suoraan sivuille.
Osin samoja periaatteita käytettiin myös pienemmissä
malleissa Reference Standard 1b ja 2b.
1980-luvulla Harmanin haltuun
Infinityn voimakkaan kasvun rahoittaminen vaati jo
1970-luvulla niin paljon pääomia, että kaikki omistajat
olivat myyneet osakkeensa EAD-yhtiölle. Sisätila on vaimennettu käyttäen
erilaisia vaahtomuoveja. Bassoille on oma jakosuodin kotelon pohjalla. Takalevyn
liitinpaneeli on tavanomainen tarvikeosa.
69. Tyyppikilvestä ilmenee, että kaiutin on suunniteltu
USA:ssa mutta valmistettu Harmanin tehtailla Tanskassa. Niiden jälkeen malliston painopistettä siirrettiin entistä enemmän
alempiin hintaluokkiin. Nykyisin Infinityn Eurooppaan tuotava mallisto koostuu auto- ja venekäyttöön tarkoitetuista kaiuttimista.
Diskantin puhekelan muodostaa tasokalvon
pinnalla kulkeva foliojohdin.
Keskiääninen on koteloitu etu- ja takalevyn
väliin asennettuun pahviputkeen.
Täyttä tavaraa
Tutkittavaksi hankkimamme Infinity Kappa 90 -pari oli
noin 12 000 markan hintainen vuosituhannen vaihteessa. Rakenne vaati voimakasta magneettikenttää pienessä
tilassa. 1980-luvun
alussa EAD halusi siirtyä pois äänentoistoalalta ja uudeksi omistajaksi tuli Harman International -konserni.
Infinity jatkoi itsenäisenä yksikkönä, ja sen perustajat
pysyivät mukana toiminnassa.
IRS oli tuotannossa pitkään, ja viimeinen kehitysversio
kantoi lisämerkintää V. Ratkaisuksi löydettiin samarium-koboltti-magneetit, jotka olivat ensimmäiset massatuotantoon tulleet
magneetit, joissa hyödynnettiin harvinaisia maametalleja.
Erikoisen rakenteen syynä ei ollut yksinomaan suurten
äänenpaineiden ja pienen särön tavoittelu. Se sisältää kaksi ferriittisydänkelaa ja
kaksi elkoa neljännen asteen (24 dB/okt.) kytkennässä.
Viisituumaisen keskiäänisen akustinen eristäminen
muusta ilmatilasta on järjestetty etulevystä takalevyyn
ulottuvalla pahviputkella
Balanssi on aika hyvin kohdallaan,
sillä kovempikaan kuuntelu ei ala riipiä. Äänikuvassa on sekä
avaruutta että tarkkuutta hyvässä suhteessa.
Kappa 90:n ikä näkyy selvimmin ulkoasussa. Lisäviive ei kohoa keskialueella kovin paljoa,
mutta matala jakotaajuus kasvattaa sitä jyrkästi taajuuskaistan alapäässä.
Impedanssin minimi on hieman alempi kuin mitä
voisi päätellä nimellisarvosta, ja vaihekulma käväisee
hankalimmillaan -70 asteessa. 2 kpl 250 mm
-keskialue......................................................... 39 x 123 x 37,5 cm
Paino.................................................................... Bassotoisto on muheva ja paikoin
hieman kumea, mutta alakerta on perusluonteeltaan kontrolloitu. Ääni on iskevä, ja peltien metallisuus kuuluu aidon oloisesti. Silti erottelukykyä on hyvin. Toiston vaivattomuus tekee musiikin kuuntelun helpoksi. Tässäkin suhteessa kaiutinta on mukava soitella vähän reilummin: missään vaiheessa ei tarvitse jännittää, putoaako se kyydistä. Lievä mutka keskimmäisellä keskialueella kuuluu lähinnä läpeensä tutuilla lauluäänillä. Siten
kuunteluarviot
Mauri Eronen
Tila avautuu luontevan avarana, ja kuunteluhuone täyttyy helponoloisesti musiikilla. Yleisbalanssi on neutraali ja miellyttävään päin kallellaan. Kaikesta syntyy kuulijalle tunne, että "älä analysoi, vaan
anna mennä vaan."
Bassoilla on sen verran energiaa, että ihan pienessä huoneessa kaiutinta tuskin saa toimimaan. Matalat äänet ovat kuitenkin sen verran
muhkeat, että vähintään keskikokoinen huone on suositeltava. Infinity Kappa 90 -kaiuttimet
nostalgista hifiä
Ylempien alueiden
suotimessa on korkeataajuuselementtiä
suojaavat zenerdiodit.
Basson jakosuodin
on jyrkkyydeltään
neljättä astetta.
Ääni ajan tasalla
Mittaukset kertovat, että neljä elementtiä on saatu sovitetuksi varsin saumattomasti yhteen. Äänialueiden sovitus on onnistunut miltei saumattomaksi. Tyyli ja
kotelon mittasuhteet ovat hieman vanhoilliset. 11 900 mk/pari (v. Dynaamisia varoja on aina fyysisiin tuntemuksiin asti, eikä ote herpaannu
suurillakaan voimakkuuksilla.
Myös muu toisto pysyy hyvin kasassa kuunteluvoimakkuutta kasvatettaessa. Helpon rasittamaton ja tarvittaessa sopivasti jytky kaiutin.
mittaustulokset
Herkkyys (2,83 V, 1 m).............................................................. Tele-Nurmi
Puhelin................................................................ Keskialue on mukavasti esillä
ja läsnä, joskaan ei aivan tasainen. 300 W
Nimellisimpedanssi..................................... Suuntaavuus kasvaa hallitusti kuten 60 asteen vasteesta on nähtävissä.
Ylempi keskialue voisi kuitenkin olla hieman voimakkaampi.
Herkkyys on varsin suuri, ja bassotoisto ulottuu silti
melko alas. 6 ohmia
Elementit
-basso................................................................ Muuten kaiutin
on miellyttävällä tavalla neutraali, dynaaminen ja tasapainoinen. www.tele-nurmi.fi
fi.infinitysystems.com
Mitat (lxkxs).................................................... Äänentoisto sen sijaan on kokonaisuutena varsin hyvää tasoa,
ja se pärjäisi vertailussa useimpien reaalihinnaltaan vastaavien (runsaan 2500 euron) nykymallien kanssa.
On sääli, ettei tämä high endin uranuurtajien luoma
arvostettu merkki ole enää tarjolla laadukkaan kotiäänentoiston harrastajille.
Measurements by:
Title:
Infinity Kappa 90
Hinta.................................................................... 115 mm
-diskantti.......................................................... 88,5 dB
Alarajataajuus (-6 dB) ..............................................................39 Hz
Suuntaavuusindeksi (100?10000 Hz) ..........................6 dB
Lisäviive 1 kHz ..............................................................................0,22 ms
Viritystaajuus ................................................................................26 Hz
Minimi-impedanssi.....................................................................3,6 ohmia @ 75 ja 700 Hz
Tehovaste (must) ja taajuusvasteet 0o(pun), 20o (sin), ja 60o (vihr)
Ohms
Amplitudi [dB]
105
1.0.2
70
DATS
65
180°
120°
100
60
60°
95
55
0deg
90
50
-60°
85
45
-120°
80
40
-180°
75
35
Infinity Kappa 90
65
20
25
100
1000
10000
20000
Taajuus [Hz]
20
15
Vapaakenttävasteet suoraan edestä 2,5 m:n
etäisyydeltä (punainen), 20 astetta (sininen) ja
60 astetta sivussa (vihreä) sekä tehovasteapproksimaatio (musta).
10
5
0
10
20
50
100
200
500
1kHz
2k
5k
Lis ¨a v iive [ms]
0.8
0.7
0.6
0.5
0.4
0.3
0.2
0.1
0
1000
Lisäviive taajuuden funktiona.
70
10000
20000
20k
Impedanssivasteet: itseisarvo (sininen) ja vaihe
(punainen).
0.9
Taajuus [Hz]
10k
Workbench Notes:
L i s¨a v i i v e
?0.1
100
Mikael Nederström
Menevä ja rouhean jytisevä soundi. 250 ja 3500 Hz
Liitin..................................................................... 40 kg
Toimintaperiaate........................................... Kaiutin säilyttää otteensa myös suurilla kuunteluvoimakkuuksilla.
Yleisvaikutelma on varsin neutraali, keskialueella on
vain aivan pientä väritystä. Diskantti on iskevä ja puhdas, vaikka sekään ei ole aivan viimeisen päälle
sivistyneen puhdas. Bassoja ei voi muuten moittia, sillä niiden napakkuus, puhtaus ja kontrolli ovat kunnossa. on. 12 x 37 mm
Jakotaajuudet................................................. 3-tie, refleksi
Suurin suositeltava teho........................... Äänikuva on ilmava ja avara, mutta ei veitsellä leikatun tarkka. Diskantti on erittäin siisti, ja pellit kilahtavat hyvällä tavalla
metallisesti. Toisaalta alapää on napakka ja puhdas, ja
toisto ei tunnu kompressoituvan edes tiukemmalla luukutuksella. naparuuvi
Kaksoisjohdotus............................................ Varsin viihdyttävä tapaus, vaikka ei viimeisen päälle hifi-ihanteita tottelekaan.
info
30
70
virranantokyvyltään hento vahvistin ei ole tälle kaiuttimelle paras kumppani.
Sointitasapaino on miellyttävä, eikä mikään äänialue
hypi silmille. 2000)
Edustaja (tekninen tuki)............................ 02 234 3435
Lisätietoja........................................................